Bataljonsövning

Fyra hela dagar har spenderats i skogen. ÄNTLIGEN lite skogs arbete;)
Torsdagen var dock inte så rolig för min del, men desto roligare för matte. Hon fick skjuta pistol hela dagen. Det är något som hon verkligen gillar. Även AK4a men det fick hon inte skjuta i dag.
På kvällen blev det tältning. Även för oss hundar. Vi fick ett 12manna tält till 5 st hundar med förare (varav 4 st rottisar) samt två extra soldater. Det blev ganska så trångt.
På fredagen rev vi förläggningen o åkte till Irsta o våran nya bas där bara vårat kompani skulle vara. Så det var bara att resa tältet igen. Resten av nätterna var det bara vi hundar med förare.

Vi fick jobba både dag o natt under dessa dagar. Så det blev inte så mycket sömn för matte;) Jag sov dock så fort jag kunde. Lika bra att passa på när man får chansen. Matte var verkligen glad åt att jag var så avslappnad när jag inte jobbade. Så att jag kudne vila ut.

En natt blev kompaniet anfallna o vi fick följa upp. Snacka om spännande!!!! Jag hade jätte stark ljudmarkering o matte markerade att det verkligen var någon där. Då sköt de upp lysraketer i mörkret. Coolt!! Sedan fick vi smyga in i skogen o då fick jag ett spårupptag. Han dock inte följa det så långt fören det gick över på ett annat kompanis mark. Suck. Men snacka om att man e taggad när det smäller o så. Vill verkligen ta busarna.

En annan dag fick jag spåra efter fienderna. Dock så ville inte mina soldater följa efter mig o matte in i snåren i djupsnön så vi blev tvugna att avbryta. Gissa om både jag o matte blev arga. Gladare blev fienderna som tydligen hade sett mig;)

Sista dagen satt vi på lyssnar post. Matte o jag flyttade oss ifrån soldaterna som vi hade posten med pga att de pratade så mycket. Å efter en stund så fick jag världens bästa ljudmarkering!! Matte visade tydliga tysta signaler till dessa soldater som inte ens tittade åt vårat håll utan baar pratade på. Medans matte höll på att signalera gick jag upp i dovt morr. Matte slutade då försöka få kontakt med dessa pojkar o tittade ut i skogen. Då fick matte se fienderna. Nu fick hon näsan panik. Hon började backa oss samtidigt som hon nu näsatn skrek åt dem att skjuta!!
De hann i alla fall skjuta första skottet. Så vi vann detta "krig" tack vare mig! Så himla kul.

Matte var riktigt impad av att alla var så måna om oss hundar. De påminde varandra om att det var ETT skott som gällde sen var vi hundar tvugna att backa bak 50 meter innan de fick skjuta hej villt. De kollade också av om vi var trötta o hur vi mådde osv. Väldigt tacksamt. Jag fick pussa jätte mycket soldater. Alla satt nästan på huk jämt så då passade jag på.

De som övervakade hela övningen var väldigt nöjda med oss hundar o hundförare i kompaniet. Matte var också väldigt nöjd. Speciellt att det gick så bra i tälten. Inget gruff alls trotts att det var 3 st hanar under samma tält duk.

Det tråkiga var dock att detta var inte vårat kompani vi övade med. Vi är ju med i Väsby som är Aros Bataljon. Vi kan inte vara med på deras övning i april så därför var vi med på denna. Hade ju varit kul att träna med sina egna. Men vi får se vad som händer framöver. Har lite tankar o erbjudanden att tänka över inom grönkläderna.

Här en bild på matte från torsdagens pistolskjutning. Matte laddar magasin.

Fotograf: Christian Björses

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0