Årets första riktiga bevaknings träning

I lördags packade jag, matte, Aki o Jaffa in oss i mattes bil å åkte till Enköpings regemente. Där väntade bevakningsträning med Ola samt andra ekipage.
Vi började med att lägga ut hårda spår åt oss hundar. Matte gick ett som var ca 300 meter med 5 små apporter. Matte fick ett område där det var hallar med tak o två väggar med militärfordon i. Det tyckte hon var jätte skoj så hon gick in i hallarna o runt bilarna o ut igen o in i nästa. Hon tänkte ingenting på att vittringn kunde slå o att det blev mycket svårare. Spåret fick ligga i 1,5 h. Jag har aldri spårat så bra på hårda spår som nu. Var som max ca o,5 meter ifrån kärnan. men var mesta dels i den. Det var i vissa vinklar som jag ville kolla av innan jag tog vinkeln. Matte var väldigt nöjd med min insatts. Lugnt temp hade vi också. I alla fall för att vara mig.

Vi fick även öva på att torr gå patrullstig fast på vägar inne på regementet. Vi övade på halvhalter o att hålla motiationen uppe. Motivatioen har man ingen brist på i alla fall;) Fick beröm av Ola för min arbetsvilja utan figgar.

På slutet parades vi ihop två o två o vi blev med Aki o Jaffa. Det skulle vara patrullstig på öppenmark (ej skog)
Matte o Aki la ut deras ryggsäckar som vitring. På i stort sett vindstilla ställen.... Eller ibland kom det krut doft från vallen där de hade skott träning. Det gick väl inte super bra. Men vi båda markerade i alla fall.

Det var riktigt skönt att vara ute en heldag i det fina vädret. Från kl 9- ca 13 tränade vi.

När vi kommit hem så åkte jag, matte o husse in till stan o handlade. Sen tog vi en promenad på Björnön 2.5an. Hälig dag!

På söndagen var det utställning. Årsmötes utställning i Borlänge. Något som vi kunde ha hoppat över. Det var jätte kallt o tog tid. sen var dte väldigt små ringar. Det blev så många anmälningar så valparna fick en egen ring.
Vi var 10 st i min klass. Jag åkte tyvärr ut på en 2a pga att jag inte var utfylld under ögonen o hade lite kort päls o var lite för lätt.... Matte som tycker att jag  eså tjock nu. I övrigt var kritiken bra.
Här kommer kritiken på svenska/engelska (inte min stavning);
"Storlek Medium, Mentalitet friendly
Compact little bit light male, correct head, zizzor bite, needs more fil to the muzzle under the eyes, brown eyes, correct ears, good neck and topline, good chest, good underline, enough angulations, little bit short coat, brown tanmarks, good movements but short steps, needs more power"

I vårat försvar så fick vi inte springa så mycket tyvärr. Ett varv, för de andra varven kan man inte räkna när alla andra hanar var inne för då kudne man bara springa 2-3 steg i taget. Trångt. Rörelser brukar ju vara vårat triumph kort annars.

Passar på att gratta Ann o snygga Lowa till en andra placering i bruksklass för tikar. Blev dock inget ck. Snål domare;)

När vi komit hem o matte hade vilat en stund så blev det långpromenad. Mysigt! Sen stod hon o kokade träpinnar... Vi ska tydligen ta tag i det här ordentligt denna vecka.

 Blir det start i klass 3 eller ej....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0