Debut klass 3

Igår åkte hela familjen till Eskilstuna. Matte o jag gjorde debut i klass 3 i det härliga sommarvädret.
 Tyvärr så hade vi inte hunnit att träna så mycket som vi borde ha gjort. Speciellt vittringsapporteringen. I tisdags var nämligen första gången matte la dit andra pinnar o jag tog hennes.
Innan det var våran tur så fick husse lägga ut för vittringsap. Jag tog rätt denna gång med. Wooow! 2 gånger med andra pinnar runt mattes o att jag även tog rätt. Tyvärr så blev det inet så på själva tävlingen.

Vi var bara två startande i min klass. matte blötte ned mig innan det var dags för våran tur.

Fria följet är matte jätte nöjd med!! Å det är INTE vanligt. Visst tappade jag position i bland. Å vid första halten tog det ett tag innan jag satt mig. Men jag hade full kontakt med matte under hela programmet som varade i nästan 5 min! Matte var sååå lycklig, nästa så att hon ville bryta o belöna mig. Matte klarade även av stegförflyttn, vänd på ställe. Så matte var också duktig. Vi fick 7,5p.
Sättande 6p. Väldigt sent sättande.
Ink. m stå o ligg. 7p. Segt ställande samt dk vid sista ink.
Sändande m plats o ink. 8,5p. Dåligt tempo till rutan. (Annars väldigt bra!)
Apportering över hinder 9,5p. Ngt tveksamt gripande
Apportering metall 8p. Ngt tveksamt gripande, tempo in, sitter snett
Vittringsapportering 0p. Vi fick ställa upp bredvid hindret som e så kul. Så när matte sa leta så sprang jag ut o tog första pinnen jag såg o sprang sedan till hindret o ställde mig för att hoppa. Matte sa fot o då släppte jag pinnen o hoppade över hindret för att sedan komma in. Det var fel pinne så det gjorde inget men jag fick skäll över hoppet... Tråk tant den där matte..
Fjärrdirigering 6p. Dk vid första skiftet, flyttar fram.
Sittande i grupp 10p
Platsliggande 10p

Totalt 218,5 p. Det är nog första gången som matte e nöjd över ett tredje pris. Att jag klarade av värmen så pass bra o var i kontakt med matte under hela programmet.
Nu vet vi vart vi står o hur det går till i klass 3. Det känns inte som om det är omöjligt att få ett första pris i alla fall. För om vi hade klarat pinnarna så hade vi fått ett första pris trots missar i de andra momenten.

Var faktiskt riktigt kul att tävla klass 3. Trotts getingattack mot matte vid platsliggningen. Hon stod o viftade precis innan vi skulle läggas ned. Publiken måste ha skrattat åt oss.

Får ta o lägga i en högre växel nu!

Kommentarer
Postat av: ann

Va duktiga ni är !!!!



..tycker dock det är synd att de har vissa ''saker'' i närheten av andra moment, som typ hindret, koner osv....det är svårt nog för hundarna ändå haha...



jag hade 220 i våran första start, vi nollade dumrutan, men jag är övertygad om att ni fixar vittringen ......!!



KRAM Lowa med matte

2010-06-03 @ 12:22:25
URL: http://lowaswebb.net
Postat av: Anneli o Marre

Ja ibland kan man vara mer nöjd efter en tävling som gått lite sämre poängmässigt men att man har haft roligt och kontakt och känt att hunden är glad och kanske gör lite tok missar i ivern. Du förstår vad jag menar va?

Ang. saker nära hinder osv. I tisdags nollade vi hoppet då Marre hade fullt fokus på apporter, vattenflaskor, koner, varukorg odyl. som låg ett par meter från hindret. Han tappade fokus, fick ge dubbelkommando men han hade glömt vad vi skulle göra så han sprang bredvid... Vet vad vi ska träna på... I måndags nollade vi läggandet men då räckte det till första pris ändå..

2010-06-03 @ 19:52:58
Postat av: Jessica & Maximus

Nollor e inge kul alls. Men som sagt man vet vad man behöver träna på men man gör det oftast inte...

Mer störningsträning behövs!

Jätte kul Annelie att ni tog ett första pris i lydnaden. Grattis igen! Känslan e ju det bästa. Har någon gång fått jättebra poäng men inte alls varit nöjd. Men som nu, inte så bra men väldigt nöjd. Konstig man e;)

Ann; Du som har kommit så långt, då kanske det finns hopp för oss med om du fick 220 första gången. Någon elit start blir det inte för vår del i alla fall.

2010-06-04 @ 15:23:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0