Lydnad i mörker...

I går måndag så var det igentligen bara fys inplanerat på schemat för mig. Husse cyklade med mig ca 5km.
Men jag var inte nöjd med det. Så matte o jag tog ett roligt lydnadspass på baksidan när hon hade kommit hem. Det var dock väldigt mörkt ute. Men jag hittade de bollar som slängdes o vi hade riktigt skojj! Tränade både ettansmoment, några i tvåans samt några från högreklass. Dock inte hinder så klart.
Något som gick riktigt bar som inte brukar gå så bra var fjärrdirrigering. Svårt ord det där... Matte la min boll bakom på trallen sen gick hon först 2m från mig. Kommenderade ligg, sitt o ligg. Sen varsegod. Gick kalas. Matt ekände sig säker så hon gick ut 5m o sa flera upprepningar. Flyttade mig inte framåt alls nästan. Kalas bra!
Något som gick lite mindre bra var vänster halt i linförheten. Suck. Matte o jag har tappat helt här. Matte vet inet vad hon har gjort för att sabba det så dant. Vi har bokat tid hos Jocke nästa vecka. Han har bra ögon!

Vi tävlade igen i helgen. 152,5p. Nära men inte tillräckligt. Kom på en 5:e placering av 9:e. Det var linförheten som sprack. Luktade VÄLDIGT gott på planen. Å jag vet verkligen att jag inte får lukta på planen, det var jätte länge sedan jag ens försökte med det. Men nu gjorde jag det. Efetr första halten så la jag mig ned o slickade gräset!!! Matte vart rasande men behärskade sig. Hon fick dock dra mig där i från. Efter några meter så var jag med igen. Men fick dock en 5a. Hade vi fått en 7a så hade vi lyckats. Apporterig som jag e bra på i vanliga fall gick inet så bra i dag. Det var en söndertuggad apport som vi fick. Vilket gjorde att jag också tuggade sen så tappade matte o jag den vid "loss". Matte var dock lugn o tänkte att fötterna MÅSTE vara på samma ställe så hon kröp fram för att ta upp den. Bra tips från Carina Björklund. Något som har satt sig som tur var. Vi fick 6,5p ist för 0p. Inkallning o hinder fick vi 9p i. Avslutet som vanligt. Annars väldigt bra fart o höjd.

Något som käns som en liten tröst är att alla andra också luktade på plan o tuggade på apporten så det var inte bara jag som var kocko;) Vi är anmälda till tre till lydnads klass1 tävlingar i höst. Vore ju bra om vi kunde få två första pris på dessa, så vi kunde få ett LP1. Den som lever får se!

Kommentarer
Postat av: Camilla&Rodde

Tjo!

Tack så mycket för grattiset och sällskapet i söndags.

Nästa gång så tar ni det!!



/Camilla

2009-10-07 @ 14:56:24
Postat av: Ann och Lowa

Hej,

jag surfade runt och hamnade här och läste lite blogg=)..jag blev jättenyfiken på en grej..om apporten..att benen måste vara på samma ställe ? blir man nollad om man liksom kliver fram och plockar upp den vid tapp ?



Önsker er lycka till i fortsatta tävlingar nu !!=)

2009-10-08 @ 12:02:15
URL: http://lowaswebb.net
Postat av: Jessica & Maximus

Hej Ann & Lowa. Tack så mycket. Vad jag vet så blir man nollad om föraren flyttar fötterna. Men jag har inte dubbelkollat i regelboken. Måste nog göra det. Jag lärde mig det på flera kurser så jag har bara antagit det.

2009-10-08 @ 21:53:06
Postat av: Cattis & Ronia

Jag är helt hundra på att ni snart får ert LP1 - ni är ju bäst :D



Puss på nosen från eksem-Ronia till snyggingen Max <3

2009-10-10 @ 02:41:14
URL: http://www.ronia.be
Postat av: Carina

Hej har konsulterat domaren här hemma och han säger att det inte står något uttryckligen om fötterna men att i "det gamla" kompendiet med en del tips...stog det att om föraren rör fötterna osv, för hunden skall hämta till föraren och tolkningen borde vara att föraren skall nå föremålet utan att behöva kliva för att ta det.En domare kan ju alltid få för sig att hunden inte genomfört uppgiften om föraren måste hämta föremålet. Kan dock tolkas olika om en fot flyttas, det har jag varit med om. Bedömningssport ni vet!

2009-10-11 @ 21:23:17
Postat av: Jessica & Maximus

Tack Carina. Bäst som vanligt att köra på det säkra före det osäkra;) Bedömnigssport e svårt!

2009-10-12 @ 08:31:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0