Snart dags för spår tävling!!!

Den 16 maj e det dags för spår tävling i Skultuna. Hemma bana = nervöst!!! Men nu e det brukset och det e inte lika nervöst som när det är lydnadstävlingar tycker matte. Jag tycker att brukset e så mycket roligare också!

I dag har vi varit o spårat me Maria o Carola. Carola la ett spår åt mig. Hon har aldrig gjort det innan så det var jätte bra. Tre stycken små burkar me gotti i samt två pinnar låg i spåret. Carola gick me bakom i spåret för att tala om vart hon gått o inte till matte. Maria stod som mottagare. Denna gång brydde jag mig inte alls om mottagaren. Visst tittade jag lite men fortsatte. Matte = nöjd! Spåret gick hyfsat. Burkarna var väldigt goda. jag plockade upp alla burkar me munnen, en råkade jag ha sönder.... Vi missade dock en pinne. Carola sa att vinden vände lite här o var så det kanske var det. Ibland kan ju även de bästa missa en pinne. Matte fick mycke bra tips o synpunkter så hon var jätte glad att Carola va me. Maria o Carola tränade även hantering me mig. Maria uppskattade dock inte mina slemmiga pussar så mycket. Undrar varför? Bra gick det i alla fall.

Efter att vi spårat åkte vi till mattes mormor o morfar. Matte lämnade mig där så att hon kunde gå till gymmet. Nu var det hennes tur att träna. Morfar gick en långrunda med mig i Skultuna medans matte lyfte skrot.

Väl hemma vart det ett kort lydnaspass i köket. Jag var taggad! Sen skulle matte plugga så hon gömde lite frolic runt om i huset.

I helgen var det cert provet till bevakningen. Matte var där o hjälpte till o figgade. Hon var lite avensjuk men nöjd med sitt beslut. På söndagen tog matte me mig dit när hon skulle se om alla hade klarat sig. tTnken var att vi skulle ha spårat på vägen hem men så vart det inte. Men i alla fall. Domarna från försvaret testade mig lite med hantering, samarbete, kamp, och lek. De gillade mig skarpt! De tycket att jag var en väldigt possitiv hund som gärna jobbade. De testade uppletande med o utan föremål. De tycket inte att det skulle vara något problem för oss att gå upp till certprov om vi bara tränade lite mer att andra männiksor kunde hänga över mig när matte inte e me. Och att matte ska låta andra ha mig lite mera. De tyckte att jag testade lite bara för att se vad som händer när inte matte va me. Men inte visade några som helst aggresioner. Jag var väldigt glad o positiv. De sa att jag kunde vara me på ett prov i slutet av augusti om vi kände oss redo då. De tror att vi e redo då. Alla arbetsmoment har vi ju redan. Det var kul att höra tycket matte. Det finns hopp för oss. Hi hi.
Något som de även sa som matte aldrig har tänkt på vad att jag kampade väldigt smart! Jag utnyttjar min tyng väldigt bra. Dock var de inte riktigt vana vid att hundar använder sina framben när de leker o kampar.

Matte måste få säga att de var väldigt duktiga o trevliga domare från försvaret. Kunde läsa hundar väldigt bra. Det såg man då de andra hundarna skulle testas på hantering. De tittade på saker som en annan aldrig har tänkt på. Hur de söker på uppletande. Villken taktik de har bla. Väldigt imponerad var matte o de andra.

Nu har vi som sagt sikte på lägre spår samt på hanteringsträning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0