Spårträning

I tisdags var det spår på schemat. Tur det för jag gjorde ju intgenting i måndags o det märktes på tisdag eftermiddag!

Matte la ett spår på vägen hem från jobbet. 1km i varierande terräng. 4 olika föremål. Liggtid blev 2h.

Denna gång gjord vi ett riktigt spårupptag rakt ut i skogen. Vi har alltid gjort det över en stig men nu var det bara ren skog. Spårupptaget gick jättebra. Sen fick jag spåra ca 60m innan vi gjorde halt. Där fick jag ligga i ca 3-4min. Matte ville 5min men det var så mycket myggor så hon orkade inte vänta. Där selade hon på mig o tog av halsbandet. Nu upptäckte matte att hon hade glömt spårlinan! Klant fia! Tur att hon tog det lite längre kopplet i alla fall. Spåret tog jag upp bra igen. Alla föremål tog jag upp med munnen. Metallen lyfte jag lite på o spottade sedan ut den innan matte hann fram, men det e helt ok. I militären så föredrar de att man inte tar upp föremålen o det kan man ju förstå. Kan ju ligga vad som helst. Dock innom brukset så e det bra o tydligt om man stannar o tar upp föremålen. Lite klyvet ibland.
Matte vet att jag har problem med spår som går över stigar så denna dag hade hon spårat över en stig/vandringsled ca 5gånger. Jag har en tendens att vilja följa stigen ist. Matte väntade dock ut mig tills jag var på rätt spår igen. Något som matte vart impad på var att hon hade kommit fram till ett stort dike o enda sättet att ta sig över var via en spång o där hade hon gått. Den spårsträckan klarade jag galant! Själva spår kondisen verkar ok för 1km. Cert provet är dock 1,5km. Så det lär bli mycket spår framöver så att vi e helt på det klara.

Matte fick ett tips att öka belöningen i spåret o hitta en figge på slutet. Matte är visst lite osäker på detta då jag redan har en tendens att vinda in folk när jag spårar. Men nu är tanken att jag skulle få spåra fram till ett hus/bil o där inne finns en figge som blir själva slutbelöningen. Kan ju testa. Måste dock inte finnas någon chans att jag kan få vind på figgen.

En sak som matte även vill testa är att flera går med i spåret långt ut på sidorna så att jag får vind på dem men ändå ska spåra. Låter intressant.

Ikväll blir det spår igen. Dock 500m e tanken. Matte tror på att varva korta o långa så att jag har hög motivation jämt.

Kommentarer
Postat av: Cattis & Ronia

Tack för grattiset :D



Vad ni är duktiga och ligger i, det kommer bli kanon det där :)

2009-06-11 @ 23:14:55
URL: http://www.ronia.be

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0