Godkänd Tjänstehund i bevakning!!!

I torsdags kväll fick matte reda på att vi kunde vara med på ett cert prov till bevakningen. Efter lite funderingar så tackade matte ja. Fredagen vart det stressigt. matte var tvungen att hitta en mindre spårlina men det skulle vara lika lång. Saft en mindre spårsele men i storleken större, om ni förstår. Hon var nämligen tvungen att kunna få ned allt i byxfickorna. Viklet inte gick med våra vanliga spår saker. Fredag em åkte matte till Enköping o hämtade ut militärutrustning.
I lördags åkte vi upp till Falun där provet var. Ju närmare Falun vi kom ju mer regnade det. Det var så vädret var HELA TIDEN!!
Det började med att alla förare fick bygga bas åt oss hundar. Matte hade gjort en fin skylt med mitt namn på o satte den runt ett träd så det såg lite hemtrevligt ut faktiskt. Sen var det stålbur med pressening runt i en massa filtar o handukar i buren. Det var ingen ide att låta oss hundar sitta kedjade vid ett träd denna helg. När basen var byggd var det hantering.
Vi gick som hund nr 2. Hanteringen gick jätte bra! Dock ville jag inte lämna den främande bilen som man skulle hoppa in i. Det bodde ju en fin rottisflicka där så det luktade såååå gott. Matte fick dra ut mig baklänges...
Sen tog de mig till basen.
På eftermiddagen var det patrullstig. 1150m. Det längsta vi någonsin gått. Tror vi bara gått runt 800-900m. Men det gjorde inte oss något. Inte mig i alla fall. Jag hade samma motivation och driv  på slutet som i början. Domarna tyckte dock att jag hade lite för höga förväntningar.. Lite figge tokig. Vilket gjorde att det vart lite svårt för matte att läsa mig. Jag ville så gärna att det skulle vara en figge överallt. Men när jag hade markering så markerade jag väldigt starkt. Jag tom satte mig för att markera att här är de. Matte fick lite feedback att vi gick för fort o att matte glömde på några ställen att markera terrängbyten. Jag skötte mig dock bra!
På kvällen var det mörker bevakning. Fast det var inte så mörkt. I 50min satt vi o tittade rakt ut i skogen. Jag var lite laddad så en gång när jag hade ljud så drog jag matte av pallen. Hihi. Lite pipig vart jag när figgar kom nära o jag inte fick gå ut.

Dagen efter på morgonen var det spårupptag o spår 1500m med tre föremål + slut. Efter ca halva streckan så rasade matte i marken o jag fortsatte att spåra! Hon låg kvar. Hon fick lite ont i huvudet så hon kunde inte resa sig direkt. Jag satte dock fart o fortsatte spåra. Matte väntade i skogen på att jag skulle komma tillbaka som jag brukar göra efter max 10min. Men när det  hade gått 15-20min så ringde matte provledaren o frågade om de sett mig. Å det hade de. Jag hade nämligen fortsatt att spåra mot slutet o där träffat på ett rådjur som jag sprang efter, de band upp mig vid ett träd tills matte kom. När matte j´komo hämtade mig så hade vi tid kvar på spåret så då letade vi efter slutet o jag hittade det! Matte körde spår påsläpp o jag tog upp det. Fan va skönt det var sa matte.

Nu e vi redo att krigsplaceras. Matte får välja kompani då de runt oss har brist på hundar. Dock får jag inte själva titeln Tjh fören matte har gått en introhelg o sedan varit på 20h övning med mig. Men det gör ju inget. Titeln e ju inte allt. Men vi får inte tävla i bevakning innan vi har den, å det är det matte vill.

Nu får jag vila en vecka har matte lovat. Ska bara bli lite fys o lättare huvudbry.

Kommentarer
Postat av: Cattis & Ronia

Vilken rysare i spåret :D



GRATTIS än en gång från oss!!

2009-06-14 @ 18:24:27
URL: http://www.ronia.be
Postat av: Carolin

Stort grattis till TJH!!!!! Kanonbra jobbat! Anna skvallrade och sa att ni var jätteduktiga!

// Carolin o Dizni

2009-06-14 @ 19:19:55
URL: http://www.arrdiz.se
Postat av: "Farnor"

GRATTIS GRATTIS !!!!!När får vi komma och fira ert uppnådda mål?!!!

2009-06-14 @ 21:44:49
URL: http://www.crosswaysmolle.se
Postat av: Marre

JÄTTE GRATTISAR!! Det ena resultatet efter det andra lyckas ni få in! Bra jobbat!

2009-06-14 @ 22:56:18
Postat av: Anneli

Mitt namn försvann visst =)

2009-06-14 @ 22:57:42
Postat av: Mommo

ETT STORT GRATTIS TILL ER BÅDA!!!!! Jätte bra jobbat, som alltid. Kram Mommo

2009-06-16 @ 21:51:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0