Bokad exteriör del!

I måndags vart det lite lydnadsträning i ridhuset. Hann typ bara träna i 30 minuter. Men det funkade bra. Det var en för mig ny hund med. Men jag var focuserad ändå. Husse körde fyspass med mig på förmiddagen.

I tisdags var det vår vanliga ridhustid. Dock var Anna sjuk som vi brukar träna med, så matte ringde till Aki o Catrin så de kom istället. 3 fina rottistikar. En av dem luktade verkligen gott om ni förstår....
Det är verkligen nyttigt för mig att träna med nya hundar. Jag skötte mig jätte bra! Förutom en gång, Aki körde en inkallning o då stack jag med. Såg ju så kul ut!!! Busa!!!!!!!! Play!!! Jag fick mig en ordentlig utsällning av matte.... Förlåt.
Men jag lärde mig av den. Sen stack jag inte fler gånger, trotts de kampade o roppade hej villt. Bra av mig. Å matte var nöjd. Vi tränade på de flesta momenten o allt fungerade super.
Vi avslutade träningen med en platsliggning. Jag fick ligga i mitten!! Mitt emellan bruttorna!! Bra träning tyckte matte. Funkade klockrent!

Onsdagen vart det bara en långis med matte. Inte träna varje dag. Måste hålla suget uppe! Husse hade också kört ett fyspass med mig på förmiddagen.

Torsdagen var det bevakningsträning. Matte hade verkligen sett fram emot det. Det är ju hon som har tjatat igång den.
MEN vad händer o sker. Matte hinner inte hem efter jobbet o hämatar inte mig!! Fy på henne! Fem över sju var hon i stan (åker från Eskilstuna) och klockan sju började träningen på Finnslätten. Så hon åkte raka spåret ut till träningen utan mig. Det var inte snällt! Denna gång hade jag fått bita i en bitärm om jag hittat en figge. Jag som älskar det!
Men på lördag skall vi träna bevakning o då ska jag va me!! Så de så.

I dag fredag har jag o matte gått en långis i skogen. Jag har fått sprungit lös hela tiden. Sen mot slutet så fick jag sitta under några träd o vänta. Matte la ut spårupptag. 2stycken.
När matte kom tillbaka var jag hel laddad. Men vi satt o väntade 5-10minuter. Sen började vi på patrullstig. Jag vindade in spåren i skogen direkt. Kände att här har matte gått. Ja var lagom het på stigen tyckte matte. När första spårupptaget kom plockade jag upp det direkt. Såg ut som jag fick en käftsmäll. Nosen ner o spårade åt rätt håll till o med. Nu såg matte varje steg hon hade tagit pga snön. Så hon såg att jag var helt rätt. Efter ca 15-20meter hittade jag markeringspinnen o tog upp den! Belöning o sedan åter till stigen.
Vi startade om o patrullerade, vindade igen in spåren i skogen med hög nos. När spåret korsade stigen tog jag det direkt. Denna gång följde jag det i bakspår ca 1mm sedan vände jag av mig själv o tog rätt håll. Hittade även nu pinnen o tog upp den så matte skulle se den. Belöning o bus!! Matte var jätte nöjd!

I eftermiddag skall jag ha veckans sista fyspass. Tror det blir lite pulka eller kedja idag. Matte e ju med då. Husse tar ju bara min klövjeväska. Han klarar inte av att sätta på mig nomiselen. Jag fattar varför!!

Oj, höll på att glömma. Den 15 mars skall jag på exteriör beskrivning för korning! Marjo var så snäll o fixade det till oss. En bekant till dem hade fixat o hade plats över till mig o till min bror Crossway´s Mauritz (Marre). Ska bli kul. Där bedömmer de om man ser bra ut för rasen. Är rastypisk. Matte hade tänkt att vänta med det till i höst för hon tycker inte att jag har växt klart. Men Marjo som har mer erfarenhet av detta tror på oss. Så vi litar på henne. Matte jämför mig hela tiden med min pappa, Molle. Därför ser jag inte färdig ut enligt henne. Visst så växer jag hela tiden. 55kg har jag gått upp till. Vägde det för en månad sedan. Jag e ju så lång i kroppen så det tar lite extra lång tid för mig att bli helt fast. Samt så har inte huvudet vuxit klart. Matte hoppas på att jag får ett lika stort huvud som pappa. Vi får väl se.

För er som inte är så insatta i alla dessa konstigheter som tex korning. Man skall göra en exteriördel, där de bedömmer utsidan. Sedan skall man göra en mentaldel. Typ som en promenad i skogen där en massa faror kommer då o då. En kejda kan rassla, gubbar dyker hotfullt upp från ingenstans osv. Klarar man båda delarna får man en tittel framför sitt namn. Jag skulle då heta "Korad Crossway´s Maximus". Fint va? Det är en merit om man någon gång har tänkt att para. Å det vore trevligt!! Har en löptik här i krokarna just nu. Tänk att det luktar såååå gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0