Årets första tävling är avklarad

I lördags var det bevakningsträning. Det var bara Aki o Carina som var med med sina hundar. Vi träffades vid Finnslätten denna gång. Jag var sist ut. Ljud stod på schemat. och den som patrullerade fick inte veta var figgarna var.
Det var tänkt att vi skulle ha en tidig figge så att man skulle bli uppmärksammad, sen en figge mot slutet av stigen för att sedan korsa en stor väg o börja om o sedan få en på slutet av den stigen.
Jag markerade nästan direkt, matte släppte ut mig o roppade "hund på väg". Nästan direkt fick matte ett ropp i sin radio att jag var "galen". Hm! Matte började springa ut i skogen o då roppade de i radion att matte skulle roppa på mig. Jag hade kännt/hört Carina som låg ca 200meter in i skogen som figge nr 2. Men henne sprang jag förbi o var väldigt intresserad av något i skogen. Men jag kom till matte till slut. Jag stannade faktiskt o väntade på henne när jag sprungit förbi Carina. Nu stod vi på slutet av stig nr 1. Alla samlades o de skulle gömma sig på nytt.
Denna gång han vi gå ca 4meter på stigen o sedan markerade jag jätte kraftigt. Drog matte in i skogen. Matte som nu var lite skeptisk följde/släpades med bakom i kopplet. genom skogen, över stigen o in i skogen på andra sidan. Och sedan efter 70-80meter låg Aki. Det var en sträcka i skogen på ca 300meter! Matte var lite trött på mig för nu fick vi bara patrulera 4meter. men när jag hade hittat Aki så fick jag kampa med honom. Å de va kuuuuul! Sedan var det dags för stig nr 2. Vi startade om o jag gick i lagom tempo. Markerade carina lite sent på ljudet, hade vindat in henne lite före. Men sen fick springa ut o kampa med henne.
Ja, konstigt vart det i alla fall. Vet inte om man kan kalla det lyckat eller olyckat. var mest konstigt. Att kunna markera Aki på 300meter på ljud är omöjligt då han inte ens hade startat så jag måste ha tagit honom på vind på något vis.

I söndags var det tävling i Surahammars ridhus. Det var 16st startade i min klass, lydnadsklass 1.
Vi vart indelade i 2 grupper för platsliggningens skull. Den klarade jag bra. Lade tom ned huvudet i början för att vila, men sedan började folk att springa i trappor o prassla med påsar. jag tänkte "GODIS" så jag låg o tittade mot läktaren i bland. men en 10a fick vi!
Vi hade nr 12 så det vart en lång väntan. På tandvisningen hade domaren, en man med vitt hår o skägg gröna kläder på sig. jag tyckte att det såg ut som mattes morfar! Vart jätte glad o kunde inte riktigt sitta still. var tvungen att hälsa först. Sen gick det bra. Vi fick en 10 även här. Sen var det dags för själva programmet. vad skall man säga. Det gick sådär. 155poäng fick vi. Så det vart ett andra pris. Matte ville så gärna ha 160pöäng för då skulle vi ha fått ett först pris! 5poäng ifrån! Det som var genomgående denna dag var att jag var lite före i transporterna. Samt så var dte lite sneda sättanden. Men det är problem som vi vet om o jobbar på. Men vissa saker fungerade bättre nu än tidigare tävlingar så det var positivt. Mer av träningstävlingar behövs dock! Både för mig o matte.

Får se när nästa tävling blir. Visst ja, jag kom faktiskt 9a av 16deltagare! De var matte glad för i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Uno

Tack för grattiset ;-)Jag e heeelt slut...ska snarka heela natten...Kul att du var med!Nu får ni börja jaga MT plats.vi håller tummar och tassar för er imorn.KJAAMM

2009-03-14 @ 22:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0