Militärövning

Helgen har varit fullspäckad med roligheter!
Vi kom till Skogstibble redan på fredagkvällen men då var det bara info för matte o de andra förarna. Inget för oss hundar. Vi vart indelade i tre grupper o i våran grupp blev vi 5st.

Lördagen började med genomsök. Jätte kul o intressant. Vi lärde oss olika metoder o hur man skulle tänka. Våran grupp fick först ett skogsområde som låg bredvid en väg. Vi delade gruppen så att det skulle gå snabbare. Vi fick ta vägen. Jag fick äran att gå först. Patrullerade fint o var uppmärksam. Sen fick jag en super markering!!! Inget man kunde ta fel på. Vi fick även följa upp markeringen. Dock hade jag tagit figgen på så långt håll ca 200meter så det vart en tuff väg fram till figgen i skogen. Vi fick krypa under välta granar o ha av grenar för att komma fram i skogen. Matte fick ju inte släppa mig heller. Så hon hade fullt drag i ena handen o fick röja med den andra. Hihi.

Sen fick vi två område som vi skulle undersöka om någon hade varit där. Skulle få känna hur det känns när det har o inte har varit någon.

Sen var det dags för patrullering. Gick också bra. Drog inte så mycket på stigen, markerade bra. Vid ljudet så fick jag tyvärr vind på figgen före ljudet hade kommit.

På kvällen var det 1km spår. Å detta kallar jag spår! Ingen av oss kände till skogarna i området. Petra som la spår åt oss fröljde med i spåret o hon sa att det var BLÖTT. Typ tjärr. Å dte var det. Het som få var jag också till råga på allt. Så det vart inge hoppande bland tuvor här inte. Utan det var bara för tjejerna att hänga med! Var jättekul att få spåra på andra underlag än vad man e van vid. Blev mycket roligare.

På söndagen Var det motivationsövning "på visande av ljud o vind". Detta var kul att titta på. Våran grupp hade verkligen 5 olika individer. Det var en riktig utmaning för instruktören. Det nya sättet är att det SKA kampas men alla hundar gillar ju inte det o det höll instruktören med om. Vissa av dem fnyste åt leksakerna o kampsakerna. Hihi. Mig hade han det lätt med då jag älskar att kampa.

Vid lunchtid så var det dags för radiokommunication o callsigns. Delade gruppen igen o vi fick patrullera o gör saker som stod på skyltar efter vägen. Var spännande. Som en tipspromenad. På vägen tillbaka så hittade vi figge i skogen!! Jag hittade först!!

Sista övningen vi hade var eskort. Vi fick lära oss hur man skall tänka o när det är bra att använda. Nu var en major med o tittade också!! Tur att vi skötte oss! Han pratade en stund med matte efter övningen o sa att han var imponerad av mig. Han tyckte att det var bra gjort att vara så motiverad efter så mycket jobb o pga att jag var så stor, ung o inte så erfaren än. Han tyckte att det var kul att vi valde militären.

Den 17-20 september skall matte på introutbildning inom militären. Blir som en uppföljning av Tfu´n som matte gick i höstas. Efter det e vi helt klara! Fick som sagt i hopp våra 20timmar i helgen med råge! Men kul var det! Hoppas på mera!

Vi vill passa på att gratta Elsa, Marias ena boxer till tredje certet o blev med det Champinjon!
Vill även gratta brosan Crossway´s Mauritz (Marre) till korningen!

Nu e det vila för mig hela dagen. I morgon spår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0