Nästan heldag med bevakning!

I måndags samlades alla 3 bevakningsgrupperna hemma hos Christian redan klockan 8 på morgonen.
Alla hundar stallades upp i skogen som en bas o mattar/hussar fick inte vara i närheten. Nu skulle det övas på helheten. Vi har nog inte övat bas på ca 6månader om inte mer.
Vi började sedan med patrullstig. Både vind o ljud var utsatt. Ingen förare fick veta vart de låg o vi hundar fick inte springa ut till figge som belöning. Utan det skulle gå till som på ett prov.
Matte o jag gick ut som nr två. Så att matte kunde få figga sen. Matte ville inte vara i närheten av basen för då piper jag. Men e hon inte i närheten så e jag tyst o så vart det också.

Patrullstigen var 800m lång. Jag markerade ljud tidigt men inte så extremt starkt, men matte markerade ändå. Sen efter några meter till så MARKERADE jag ljud igen. Även detta kom tidigt. Inga fel på öronen i dag inte! Jag tom satt mig ned o vifade på svansen. Åt samma håll som tidigare, så jag hade ju rätt. Matte satte sig ned på huk o markerade. Men tydligen förkort stund, för Siggan skällde på matte när hon reste sig upp. Vi hade inte en aning om att vi skulle sitta kvar tills ljudet tystnat. Matte vet ju hur jag blir då. Så ljudet började röra på sig igen o jag markerade igen. När ljudet tystnat låg matte på marken! Tur att hon hade virrat in kopplet runt handen ordentligt annars hade jag varit ute hos figgen.
Jag hade lite svårt att släppa intresset för figgen efter detta. Men vi startade om o matte sa åt mig så kund ejag släppa intresset. men det e ju så kul att springa ut!!!

Sen var det vindmarkering. Först började jag rycka lite i nosen, kände att det var något men inte riktigt vart. Men sen sa det bara boom i nosen. Riktigt fin markering o tidig! Matte satte sig ned o markerade o sedan fick vi gå vidare. Efter ca 10 meter markerade jag ännu starkare åt samma håll. Nu var vi i luktkärnan. Matte berömde o vi fortsatte. Denna figge kunde jag släppa bättre.

Framåt lunch tid var det dags för spår. En från Västerås gruppen la ett 1200meters spår till mig. 4st olika föremål. jag hittade alla!! Gick jättebra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0