Bevakningsträning

I torsdags var det bevakningsträning.
Carina har tyvärr hoppat av o ska köra i höst i stället o Aki var på TFU-G. Vilket gjorde att det bara var vi o Lena med hund.
Som tur var hade Lena med sig Sussie som brukar hjälpa till o figga i bland. Jätte snällt verkligen.
Vi körde ute på Rönnby där matte o jag aldrig har varit i skogen. Vi skulle köra ljud o lite längre patrullstig.
I början var jag lite okoncentrerad. Ville lukta lite här o var men det släppte efter en liten bit.
Sen rätt som det är kommer ett rådjur hoppandes över stigen rakt framför oss! Nu vaknade jag till! Låste mig för en kort stund för att sedan fokusera framåt. Jag visste ju att jag skulle hitta en rolig figge en bit bort. Å mycket riktigt. Jag tvär stannade o viftade på svansen. Matte släppte o jag rusade ut i skogen o hittade Sussie! Tänk vad kul det kan vara.

Om gång nr två så bytte vi sträcka. Började först på den vanliga men svängde sedan av. Även här skulle vi ta ljud men jag tog henne låååångt innan på vind men matte släppte inte fören jag hade markerat ett ljud. Tror hon var lite osäker på om jag hade rådjuret i näsan... Men så var inte fallet!

I lördags hade vi en till träningstävling. Denna gång på hemma plan. Vilket gjorde matte riktigt nervös. Hon vart riktigt konstig. Vi fick med andra ord ett til andra pris. Men det roliga är att jag numera ofta får tior på apportering o högt betyg på helheten. Det är en bra trend.

I söndags var vi o tittade på lydnadstävlingar o sedan åkte vi o spårade. Jag fick ett jätte svårt spår men klarade det galant! Matte var riktigt stolt! Mycke gott fick jag också! Matte hade laggt spåret i en smal skog som hade två gärden på vardera sida, vilket gjorde att det blåste MYCKET! Samt så låg det en massa benknotor o djurspillning här o var. Vi började med patrullering med spårupptag. Funkade men var inte mycket mera, stormade verkligen. Början var lite vimsig så första apporten missade jag men sedan spårade jag jätte bra o hittade resten. Ca 700m spår var det nog.

Vi skall nu fokusera på spåruthållighet då spåret på  certprovet är 1600meter. Kul tycker jag!

Kommentarer
Postat av: Marjo & co

GLAD PÅSK!!!!

2009-04-08 @ 15:28:06
Postat av: Marjo

Ses på söndag!!

2009-04-10 @ 23:09:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0