Jag e en hjälte i mattes ögon!!!

Japp det stämmer. Att lilla jag kan åstakomma något sånt!
Så här ligger det till. I söndags kväll fick vi besök av en älg! En full älg!! Den hade tydligen ätit lite för många jästa äpplen i en trädgård på morgonen. Så på förmiddagen hade den legat i ett dike o "vilat lite". Hi hi. Kan vara lite för kul med äpplen i bland...

I alla fall så hörde vi en rejäl smäll i köket! Lite som stod i diskstället rasade bla. Jag o matte var först ut i köket. Såg inget. Men så tittade matte ut. Allt hon såg i mörkret var 4 st långa ben. Sen tittade hon upp.
"Fredrik!!! Det står en älg här!!!"
Husse trodde nog inte heller sina ögon. Men han gick ut o skrek på den. Men ingen respons. Så han gick in igen. Matte ringde sin morfar som e jägare. Han berättade att älgen var full osv. Att vi skulle skrämma bort den.
Husse ville släppa ut mig men fick inte det för den överbeskyddande matte som jag har.... Trist i bland.
jag var lite hispig. Jag hade inte sett älgen men husse gick ut o in o matte stod i fönstret.

Älgen flyttade sig till baksidan. Då skrämde husse upp matte rejält. Han sa att älgen kunde komma in i huset, via altandörrarna eller våra låga fönster. DÅ gav matte med sig. Jag skulle få  hjälpa till. MEN på mattes vilkor.

Här är listan:
-EJ LÖS!!!!
-Kort koppel (så husse ska orka hålla mig. Tänk att hon känner mig så väl)
-Strypkedja (se ovan)
-Blinki så att matte ska se mig
-Inte för nära älgen
-Springa in om älgen skulle attakera (inget får skada mig)
-Pannlampa på husse (så matte ser bättre)

Till slut kom vi ut. Jag har nog aldrig varit så stor som jag var då. Jag rusade ut i kopplets längd. Blängde på älgen, rullade min svans så mycket jag kunde!! Breddade mig så mycket jag kunde. O sedan började jag morra o skälla på älgen. Så fort jag började att morra så försvann han. "Yes! Jag lyckades!!!!!"

Matte o husse var jätte stolta! Själv kunde jag inte släppa det hela. Spårade vart älgen hade gått o ville bara ut när jag var inne. Inte kunde jag slappna av nu. Det var ju jätte skoj!!!

Tom i dag tisdag är jag o luktar vid köksfönstret där älgen slog ned våran grill, o i mattes rabat som han klev i.

Älg jakt vore nog inte helt tråkigt....     Matte......???


Kommentarer
Postat av: Lina

Vilket skönt inlägg! Tycker matte ska bege sig ut o jaga för max skull. Hon var ju en naturbegåvning på mini-lumpen :)

2008-10-28 @ 17:10:54
Postat av: Marjo

Hihi.Fulla älgar i diket i Haraker.De e fan inte dåligt.I ramnäs har vi bara 2 benta fyllisar!!!!!!!!!!!!

2008-10-28 @ 23:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0