Tävlingslydnad...

I söndags var matte o köpte en jätterolig boll på snöre som vi skulle ha o träna med. Speciellt under linförheten. Vi tränade lite med den i söndags em och i  måndags. Det funkade jätte bra. Både ute o inne. Var riktigt taggad o hade focus på matte!! Gissa om hon var nöjd...
I tisdags lånade husse jackan som matte har lånat av husse när vi tränar. Där i låg bollen!!! Efter en prommis med husse så började jag gå fot o hade full focus på husse. Jag gick verkligen o stirrade på honom. O när han stannade så satte jag mig direkt. Husse fattade inget o tyckte att det var jobbigt. Han skällde lite på mig o bad mig gå o kissa eller nått. Men jag höll kontakt hela vägen hem. Men utan att få bollen.... snyft.

Husse berättade detta för matte som vart arg när han hade skällt på mig. Så matte o jag gick ut o körde ett litet pass så jag skulle få bollen o tycka att det var roligt igen, åh det tyckte jag.
På kvällen var det dags för 2:a gången på tävlingslydnadskursen. Vi hade tränat bra inför dne o lärt oss alla läxor. Vi var verkligen på g.
MEN!!! Då det är så jäv-a trång på grusgången som vi tränar på så kan inte jag koncentrera mig alls där i mörkret. Inget funkade alls. Å roligt var det inte heller. Matte försökte busa till o kampa så mycket hon orkade men jag ville inte. Är på tog för trångt för oss. Att 7st ekipage ska stå på samma grusgång med två gatulampor funkar inte för mig. Jag vill ha en stor plan där matte kan slänga bollar o hoppa o busa. Ta tex på slutet skulle vi träna hopp. Alla samtidigt!!! Två hinder bredvid varandra. Matte ville inte släppa lös mig o ingen annan hade hunden lös heller. Det ger oss inget alls. Matte har nämligen tanken att få upp farten på mitt hopp som annars e bra i övrigt. Men då behöver hon yta. Ingen lyckad träning alls. Det vart mest en vardagslydnads träning för oss. Eller en passivitetskurs.. Grrrr. matte e arg o besviken. Kursen lovade att man skulle få hjälp med där man befann sig i dag. Vilket vi inte har fått en chans att visa då förutsättningarna är helt fel.
Så här stod det i beskrivningen av kursen:

"Tävlingslydnad 1 - 2
För dig som börjat tävla och vill ha mer hjälp med träningen i Lydnadsklass 1 och 2. Du känner dig inte redo att börja med momenten i Lydnadsklass 3 ännu. Kanske spökar nerverna på tävling och du behöver hjälp med att träningstävla mer eller det kanske är något/några moment som inte fungerar så bra"

Kanske är det vårat fel, vi är båda störningskänsliga. Men det hade underlättat om det hade varit en riktig appell plan. Man skall nog hålla sig till alla brukshund klubbar i stället.

Nu till något possitivt. Jag har ÄNTLIGEN fått mitt "Back on track" täcke samt den nya super borsten. Vi har inte testat den ännu. Det tog nästan 2 månader att få hem det!!! Trotts at matte mailade dem o skrev att kommer det inte före
 1 november så behöver de inte skicka det. 

På lördag är det skogsträning!!! Längtar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0