Ringträning 1 & 2

Ja nu får matte skämmas igen! Dålig uppdatering, igen! Men nu får hon faktiskt ha det. Vi har gjort så mycket i hopp denna tid så hon har inte hunnit med allt. Sen har hon o husse varit magsjuka. Ingen vacker syn eller doft...

Första ringträningen var väldigt jobbig. Det tyckte vi båda två. 22 st hundar uppe på en vind på en flyghangar. Glas, spikar o mälor på trägolv som spikarna stodrakt upp ifrån. Samt alla dessa små hundar som skäller o skäller. Suck. Vilket liv det var. Vi var helt slut. Matte gick in med inställningen att två timmar det ska vi klara av! Det var bara det att träningen höll på i 3,5 timmar!!!!! Visserligen mer valuta för pengarna, men när vi var så inställda på två timmar o sedan hem o mysa med husse i soffan till Hause så vart det lite jobbigt.
Träningen var anmält stökig o väldigt trångt var det. Flera hundar gjorde någon form av "utfall" glada som agresiva sådanna. Vi fick dock mycket tips som man kunde träna hemma på så det var absolut givande. Alla hundägare fick råd/order om att inte mata oss hundar på ett dygn före nästa träning så att vi skulle vara taggade. jag tror inte att matte kommer att göra så i alla fall.
När det var slut så sprang vi till bilen o skulle åka fort hem. Men det var bara det att vi var inlåsta! Matte vart nu väldigt upprörd för ingen verkade komma för att öppna den stora grinden. Sen började det att fyllas på med bilar bakom oss. Efter ca 10-15 min kom de och låste upp grinden, nu full fart hem! Men, nej. Nu var det en låst bom som stoppade oss. Matte vart nu lite mera upprörd o skrek att bommen var låst. Sedan satte hon sig i bilen alldeles tyst o andades djupa andetag.... Efter några minuter kom de o låste upp å vi kunde nu åka hela vägen hem till en arg husse.... Jippi.... Halv elva var vi hemma o sedan skulle ju jag rastas. Vi kom inte till sängs fören strax efter 12.

Veckan efter på träning nr 2 var allt mycket lugnare. Så skönt så. Allt kändes mycket mera strukturerat o mera tyst. Ett litet annat upplägg var det o nu hadeju vi hundar vant oss lite o visste vad som skulle hända. Det som "förstörde" eller drog ned det lite var en ny hund. En bjässe till hund, en sorts Masstiff som var väldigt ilsken o gjorde utfall konstant. De vart tvungna att sätta honom i en bur medans vi tränade. När vi hade pause fick hon ta ut den o träna. Men annars var alla hundar tystare o lite mindre utfall. De med små hundar vart tillsägna att de var tvungna att hålla reda på sina små saker(hundar) för om de stora skulle hugga så finns de inte mer helt enkelt. Så nu drog de åt sig sina vilt springande små saker. Vilket gjorde allt mycket lättare.
Denna gång var vi inställda på att vi håller på LÄNGE! Eftersom vi hade varit o simmat denna dag så hade jag ätit en del innan. Dvs ca 400g köttfärs o halva ransonen med torrfoder. Jag fungerar ju inte annars!
På slutet av träningen lånade Gerald som håller i kursen, mig för att demonstrera hur man skall göra som handler. Matte fick nu högt beröm för att hon inte hade gett mig mat.... Vi sa inget. Jag gjorde ju allt för att få den där köttbullen ändå. Det vart både stå, ligg, sitt o någon vacker tass tills jag förstod vad han ville.
Matte vart jätte impad o såg hur snygg jag verkligen är. Hon ville gära springa o hämta kameran när Gerald ställde upp mig. Sedan fick matte öva. Jag säger bara det, hon måste öva. Vi höll på länge framför ALLA för att få till det. Men det är svårt. matte fick inte röra mig men skulle få mig att flytta ben fram, åtsidan osv med en hand i luften. Ni kan ju gissa själva hur bra det gick. Så nu är det öva!

Med andra ord så känndes allt mycket bättre o fick mycket användbart med oss hem för att kunna träna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0