Blodspår!

I dag har varit en jätte spännande dag!

Först fick matte reda på datumet för infoträffen ang bevakning var den 14 februari.
Efter det så bestämdes det att jag skulle få spåra ett BLODSPÅR!!!!

Efter lite bristande kommunikation med mattes morfar som la spåret så spårade jag halv fem, dvs när det var ganska så mörkt. Å mörkare vart det.

I början av spåret var jag lite avhållsam, är inte van vid blod. Det var ju mitt första. För man kan inte räkna det jag gjorde när jag var 3-4 månader. För då förstod jag ingenting. Ialla fall.
När jag fått upp att jag skulle spåra blodet bar det iväg, morfar hade snittslat hela vägen så de kunde se om jag missade någonstans. Efter ca 200 meter gjorde jag en riktig lov o fick upp ett annat spår. Men efter lite bök kom jag in på det som skulle spåras. Sedan bar det iväg igen.
Det var ett riktigt knixit spår. Många vinklar åt alla håll o kanter! Samt 2 uppehåll med blod.
Morfar hade missat att lägga ut något på slutet så jag förstod inte att det var slut där. För matte hade missat att ta med sig mitt halsband o koppel in i skogen. Det är ju annars mitt bryt tecken på att spårningen är slut.
Så när jag var vid slutet gav matte mej en massa köttbullar som hon tänkte belöna mig med. Men jag ville inte ha dem. Jag ville fortsätta jobba! Hela vägen till bilen spårade jag morfars steg. Väl inne i bilen när selen åkt av kunde jag lugna ned mig o belönas med köttbullar. Då var de riktigt goda o det var riktigt mörkt ute!

Om morfars jaktlag skade skjuter i morgon skulle jag få hjälpa dem att söka rätt på djuret. Det var därför jag fick spåra blod idag.
Hoppas nästan att de skadeskjuter! Matte ska jobba imorgon på Sätrabrunn Spa så det skulle passa jättebra om jag fick jobba lite under tiden!

Både morfar o matte var nöjda med mig. Morfar tyckte att det gick lite för snabbt bara. Såret var ca 400-500meter långt o jag spårade bara i 14 minuter. 30 minuter sa morfar att det fick ta, men jag kanske tar det lugnare sen när jag vet vad  det handlar om.

Får se när nästa gång blir. Hoppas på imorgon!!!

Kommentarer
Postat av: pappa Molle

Hej Grabben!!Ta de lugnt med rådjursspår...du ska ju inte va intresserad av sånt..Speciellt nu när ni ska gå TJH -utb.då ede bara människor som ska va inressanta.Och om då ett rådjur har gått över patrullstigen & du tar vittring på de...då blir ni inte godkända...spåra bara personspår...tycker jag iaf.vi får väl höras snart & gå en prommis...jag får flickbesök nästa vecka..på helgen kanske så då kan inte vi men sen...puss på nosen..

2008-01-26 @ 00:25:47
Postat av: Maximus

Matte håller helt med. Det var nu inför jakten som vi gjorde detta pga att morfars hund var hallt o inte skulle orka. Jag behöver nog inte träna mer på detta fören matte har tävlat klart med mig inom brukset o tjh. Men jag tycker att det e sååå kul.

2008-01-28 @ 15:02:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0