Utställningsdag

Dags för utställning i Köping. En inofficiell utställning.
Upp vid 7, magen krånglade. Kurrade så att matte o husse vaknade. Ville bara ut o äta gräs. Bra början på dagen...
Kl 8 hämtade vi upp Carina, husses mamma o kl 8.10 hämtade vi upp mommo. Sen åkte vi till Köping.
Våran ring var längst  in i den trånga lokalen. Massor med hundar o människor överallt! Mommo hade mig i koppel så att matte kunde ta min bur. Jag gick lugnt genom hela lokalen o var så skötsam så. Vi tog en plats nära ringen o nära en utgång. Jag gick in i buren frivilligt o lugnt. (Jag tycker inte om burar annars.) De la en jacka över baksidan av min bur för att slippa se alla som gick in o ut där. De stirrade in så mycket på mig. O då sa jag ifrån.

Lilla Pippi kom o hälsade. Hon e så söt. Matti var där med henne. Han kunde ställa mig o Mia inte kunde så det var skönt för matte att veta då hon knappt hade någon röst alls, feber, hostig  o snuvig.

Matte fick träffa en av mina bröder, Marre (Mauritz). Han skulle inte ställas de var bara där för att titta lite. Vi var tydligen inte så lika. Förutom att vi är långa i kroppen o lite mer slanka av oss. Matt etycket det var jätte roligt att få se marre o träffa hans matte som Marjo alltid pratar om.

Matte spanade in min konkurrent. En två år äldre hane som var hel galen. Det skulle bara vara vi i den öppna klassen. I gentligen så skall jag gå i en unghundsklass i ett halvår till men den klassen var borttagen här. Rottisen som var inne i ringen före oss, en juniorhane, han bet dommaren vid tandvisningen o vart utvisad ur ringen direkt. Jag skulle gå först i ringen av oss "äldre" hanar. Den äldre hanen gruffade mot mig från början. Jag brydde mig inte först utan lät dommaren o Matti få titta på mina vackra tänder o gå igenom mig utan problem. Pussade Matti lite på engång....
När de hade gått igenom den äldre hunden o vi skulle ställa upp så stod den andra hunden nära mig o gruffade. Då sa jag ifrån lite grann. Vilket jag inte skulle ha gjort! Vi kom tvåa o det visste man redan men om jag inte hade sagt ifrån så hade jag fåt gå vidare till bäste hane. Det sa ringsekr. till mommo. De kännde tydligen varandra. Min kritik var bra ialla fall. Den löd så här;

Maskulin hane med bra skalle. Trevlig hals o rygglinje.
Välvinklad fram o bak. Rör sig väl. Trevlig att gå över.
  

Matte hade ju bara sett det här som en träning så hon var nöjd ändå, men lite bekymrad över gruffet. Har aldrig gruffat i ringen innan. Fast då har ju matte varit med.

På efter middagen var det styrketräing på schemat. Jag drog det nu tunga däcket i intervaller på gruset till Prästgården. Är lite tungt nu när snön e borta. De ska nog lossa på vikt plattan.

Kvällen innebar klicker träning med markeringsövning på spårpinne samt på en mettall pinne. Mettall pinnen markerade jag bara ville inte ha den i munnen som jag gör med de i trä. 

Kommentarer
Postat av: Maximus

Glömde skriva att det gick jättebra för söta Pippi. Vann sin klass av två tikar. Fick HP o vart BIM! Grattis sötnos!

2008-02-18 @ 16:15:36
Postat av: Sofia

Hej!

Vi hade Marre (Mauritz) innan han flyttade till sin nya familj utanför Västerås. Vet du om de har ngn hemsida?

2008-08-31 @ 18:22:54
URL: http://familjenlundqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0