Överfallna!

Dagen började lugnt med sovmorgon. Vi gick upp runt kl 9. Matte var fortfarande sjuk. Tog en kort promenad på ängen med lite inkallnings övningar.

Vid lunchtiden gick vi till ängen med Gizmo, Sofia o hennes barn Amanda o Svante. De bestämde att vi skulle ta en långis. Så alli hoppa gick till kvarnen. Där vart vi fria från kopplena.  Det vart full busrulle! Resten av gänget vilade vid en skogsdunge medans vi levde livet. Gizmo fick sig en ordentlig genomkörare när han skulle försöka att hänga på mig. Kul att se. Efter ett tag så gick vi vidare, över en lerig åker bla.... Med barnvagn.... Sofia fick allt kämpa för att ta sig o vagnen över åkern.
Väl över åkern å alla lera var bort skrapad från fötter o vagnar såg Sofia o Matte en svart hund komma farandes över åkern rakt emot oss! De han koppla oss innan vi hann uppfatta det hela. Matte hade tagit kopplet o gjort en stryp öggla genom handtaget. (Mitt halsband e lite trångt att få på så detta gick snabbare.) Hunden fortsatte i full fart rakt emot oss o nu hade jag fått syn på den. Spännde upp mig som en stor tjur. När hunden var nära oss började den argsint att skälla o morra åt oss. Sofia släppte Gizmo, orkade inte hålla honom. Matte satte sig ned på knä för att orka hålla mig. Det var ju lite halt där vi stod i leran.

Hunden hoppade upp på Gizmos rygg medans han morrade o morrade. Gizmo som inte är så gamal svarade inte direkt upp. Svansen åkte ned o bara stod där med ragg. Jag vart alldeles galen. Morrade o skällde åt hunden som hade min Gizmo under sig. Fy. Om bara matte  hade släppt mig, då hade han fått se på andra bullar.....!

Nu såg vi hundens husse en bit bort, lunkandes. Matte skrek åt han att roppa på sin hund. Hon hade ju lite svårt att hålla mig i styr. Sen kom hunden fram mot oss. Jag ställde mig framför matte så att hunden inte skulle komma till henne. Matte tog några djupa andetag o försökte behålla sitt lugn. Bad Sofia o Amanda att backa bort med vagnen. Bort från hundarna. Men de stod kvar. Var nog lite chockade.

Matte försökte lugna mig medans den andra stod rakt framför mig o morrade mig i ansiktet. Jag vart större o större o morrade o morrade. Matte roppade igen på den andra ägaren som då frågade om det var hanar. "Ja, i sin könsmognad!!!!" svarade matte argt. Han roppade fortfarande inte på sin hund. Väldigt irriterande. Hunden började sedan att nosa på mig. Eller försöka i alla fall. Jag ändrade tonläge o matte trodde nog att det var kört nu. Men den andra hunden bakade undan lite nu o då kom dess husse o kopplade hunden. Utan ett enda ord om förlåtelse gick de därifrån. Matte var väldigt arg på ägaren men var väldigt stolt över mig som inte bet den morrande hunden. Känns skönt för oss alla att vi kom därifrån oskadda. Pust!
På vägen hem fick vi en häst bakom oss. Jag som är van att leka med hästar vart givetvis lite busig. Hade svårt att ta mig framåt. Ville så gärna leka vilket matte dock inte ville.
Väl hemma vart det ett bad!

På kvällen var det dags för styrkepass. Matte kombinerade detta med samhällsträning. Det vart klövjeväska på o en runda i Skultuna. Jag fick 10 min på mig att nosa o göra mina behov. Sen bestämde matte i 10 min. 5 min nos o sedan 5min strikt. Var jätte duktig. Gick faktiskt ofta med huvudet högt när matte hade sina minuter.

Belöningen för detta vart ett besök hos mattes mormor o morfar o Ronja. Jag dök i Ronjas matskål när vi kom dit o åt upp all hennes mat. Det e alltid en massa godsaker där i. Mycket vilt! Mums!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0