Regn, regn o åter regn...

Vilket land vi lever i. Det regnar hela tiden! Inge roligt alls.
Matte hade bokat redan i söndags i sin kalender, att vi skulle spåra o träna lydnad på tisdagen. Trots vädret så gjorde vi det också! Men vad det regnade!!
Matte hade bestämt att vi skulle träna lite på kalhygge också. Hon kom på att vi inte hade spårat på det tidigare! Oooops! Samt så ville hon göra spåret lite klurigt. Så på vissa ställen backade hon o gick åt ett annat håll. Start sträckan brukar vara rak en ganska så lång bit eller svänga lite, nu vart det vinkel direkt. Många spetsvinklar vart det också.
Spåret vart ca 700-800meter. Matte hade svårt att mäta på kalhygget, mycket stenar o hål o ris o allt vet vad.
5 st föremål fanns i spåret. Först en patronhyllsa i metall, spårpinne, "astmaburk" (plast), spårpinne och slutet var en metallburk. Ligg tiden vart nästan 2h i regn.
Starten var jag lite ivrig iväg så jag missade lite att det vart en vinkel direkt men jag tog upp spåret själv o fortsatte. Stannade därhyllsan låg men hade lite svårt att hitta den. Men när jag hittade den så buffade jag på den. Ta upp metall gör jag inte frivilligt. Fick rå köttfärs som belöning. (matte hade fått det av sin mormor, vi hade gjort av med alla köttbullar vid lydnadsträningen)
Sen spårade jag jätte bra. Hade bra tempo. Jag tog upp både spårpinnen o plastburken med munnen. Sen kom mattes virrevarv. Vart lite fundersam o matte bara stod där o tittade på regnet. Ner med nosen i gen o fattade vad hon hade gjort. Man skulle tillbaka o över ett fällt träd o ut på kalhygget. Det var mycket djurspillning på kalhygget. Fastnade på ett ställe o undersökte. Matte sa åt mig o jag fortsatte då spåra. Matte hade ingen aning om vart vi var. Var vi i spår eller ur spår? Ovanligt.... Men sen hittade jag en spårpinne, så då var vi rätt. Jag hade ett tapp ute på hygget men vi kom på spåret igen. Sen gick spåret in i skogen. Slutet hade matte laggt precis vid väg kanten. Jag missade föremålet men spårade hela vägen dit o var ut på vägen också. Matte hade ju faktiskt gått där. Men matte kallade in mig så jag skulle leta efter metallburken. Hade även här svårt att hitta den. Me gjorde det tillslut. Matte berömde när jag nosade på den.
Som slutsatts av denna spår övning är att både matte o jag måste träna mer på kalhyggen. Matte pga av den dåliga terräng som brukar vara. Hon är ju ihop skruvad i ena foten. Kan inte böja foten riktigt o har inte full känsel där. O jag måste träna spår där. Var mycket man ville undersöka. Spåra på stenar har vi inte gjort så ofta direkt. Samt så måste jag träna på att hitta metall saker. Men går man i spårkärnan så kliver man över dem o då får väl matte vara med o ta upp. Eller?

Medans liggtiden på spåret var så åkte vi ut till klubben o tränade lydnad. Fungerade riktigt bra. Planerna var fina trotts allt regn. Linförheten gick kanon!! Inte vanligt. Hade bra kontakt o hyfsat snabba sättanden.
Framförgåendet gick lite blandat. Jag stannar till stundvis o väntar på belöning från matte. Men bra drag ut har jag utan att dra i kopplet.
Ställandet o läggandet gick ganska bra. Transporten var bra men tog 1-2steg att stanna.
Inkallning och apporteringen gick kanon! Körde både vid sidan o med kast på apporten.
Testade lite kryp men hade hög bak. De var som sagt lite blött ute....

På kvällen körd evi lite lydnad inne. Positionsträning, inkallning, kryp, fjärrdirigering, skall, inkallning med ställande, läggande, ställande. Det mesta gick bra men fjärrdirrigeringen gick lite så där. Vi körde ligg,sitt,ligg,sitt osv. Jag hade en liten tendens att slänga mig framåt vid ligg. Jag kommer inte så långt fram men kommer framåt. Vid sättande så sätter jag mig bakåt o de e bra. Matte behövde inte ha några handtecken heller!

Nästa spårträning blir på torsdag. Undrar vad hon hittar på då???

Kommentarer
Postat av: Lina

Blir så grymt imponerade av er!

2008-12-03 @ 07:08:39
Postat av: Carina

Du är så duktig på att träna hund, självständigt och ide rikt! Ser fram emot nästa tränings rapport. Jag har precis anmält till lydn kl 1......Enna hälsar att hon behöver platsliggningsträning

2008-12-03 @ 21:25:33
Postat av: Maximus o Jessica

Carina. Hälsa Enna att jag alltid ställer upp för platsliggningsträning. Jag har precis hittat ett inomhus ställe... Du vet nog vart. Men av ego själ så skriver jag inte ut det. Men hör av dig om du är intresserad.

2008-12-04 @ 17:00:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0