Söndag o sökträning

Dags för första sökträningen som ingår i appell kursen på Skultuna BK. Kom till skogen lite tidigare så jag vart ordentligt rastad utan att bli för trött. Vet ju att man får sitta i bilen en stund...

När alla var på plats var det teori. Sen gick matte ÄNTLIGEN ut o la mitt spår. Hon valde att ta det från början. Ett rakt spår med en pinne på slutet.

Sen den eviga väntan 45 min är lååååång tid när man vet att man ska få spåra. Är ju så kul.

Väl ute ur bilen hade jag full fart mot platsen  där vi skulle börja. Såg ju att matte höll i selen. Hon hade jämt göra att hinnna med mig, blir så ivrig i dessa fall.

Kände direkt vart vi skulle börja. "På med selen så kör vi!"
Jag tog spåret direkt. Följde spåret med bra teknik, nosen nere hela tiden. Stannade där pinnen låg, puffade på den o väntade in matte som var 15 meter bakom. När jag fått belöning (köttbullar) ville jag fortsätta att spåra mattes fotsteg. Men då var det slut! Snopet.

Nästa gång på kursen ska vi tydligen ha en vinkel för att göra det lite svårare. Ska bli kul. Vi fick i läxa att göra minst två liknande spår hemma först innan nästa söndag då vi ska köra med vinkel o fler pinnar!
Hoppas vi gör läxan snart!!!

Efter alla hundar hade spårat testade vi budföring. Har ju testat det i våras när vi körde rapporten 1 gång.
Gissa om matte vart shockad?
Jag sprang allt vad jag hade på komandot "marsch" fram till figgen. Höll på att ramla när jag skulle göra en u-sväng in till fot vid hennes sida. Fick mycket gott här. Sen skickade hon iväg mig till matte, o jag sprang som en galning in till mattes sida. Denna gång fick jag till svängen bättre!
Matte vart så himla glad att det gick så himla bra. Så jag fick alla köttbullar som var kvar o mycket gos o beröm. Sånt gillar jag!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0