Privatlektion

I torsdags hade matte bokat in en privat lektion med Christian Björses. Han utbildar inte bara vanliga människor utan även instruktörer. Han är lärare i hundtjänst samt hundtjänst instruktör för bevakningshundar. En helt fantastisk människa! När man tittar på när han tränar hund så står man bara å ler. I alla fall matte. En tanke som matte hade i sitt huvud var "tänk den dagen, o om vi kunde ha det så där roligt på plan"!

Christian har varit med ett tag i hundsvängen å har hunnit med o testat det mesta. Han har kört den "hårda" skolan på sina hundar men har nu gått över till den possitiva skolan. Där med även klicker. Tänk att köra klicker när man tränar skydds. Låter kul. Han sa att han märker en sådan otrolig skillnad på det här "nya" tänket. Han hade tre Schäfrar varav en var bara 5 månader men så otroligt duktig o så livlig att jobba. Han hade bara kört det possitiva på honom.

Christians sambo var också med. En klicker "guru" som jobbarför Canis hundskola avd Västerås. Hennes hundar stod man också o häpnade över.

Matte fick som råd att bara träna ca 2-3 minuter INTENSIVT med mig o sedan slänga in mig i bilen igen. För att sedan ta ut mig o köra igen 2-3 minuter. Osv.
Vi ska ha jätte roligt på planen. Mycket leksaker o godis att jobba för. De hade en jätte rolig kong som jag bara älskade!!! Men efter ca tre vändor så var den inte så intressant. Vilket då betydde att matte har det lite svårt med mig. Mycket olika leksaker o godis så att jag inte tröttnar.

Mattte talade om att vi hade börjat med kryp o att vi hade en pinne o klicker. Anna vart jätte glad. "Ni kör med target!" Hon tyckte att Marjo var jätte smart som hade gett oss det rådet.

Det sista vi gjorde var en vindövning. Anna gömde sig utan att jag visste det. Så jag gick o luktade som vanligt i backen medans matte, husse o Christian gick med/efter mig. Sedan stannade jag upp o luktade i luften. matte släppte o jag for i väg o hittade Anna där! Vad skoj! Vi kampade med kampstocken så Anna BLEV ALLDELES SLUT. DET VAR SÅÅÅÅ ROLIGT! MERA!

Christian skall tyligen vara med o hålla i tjänstehunds utbildning vilket var väldigt lyckat. Det han tyckte att vi skulle träna på var kontakten mellan oss. Men tror att den blir bättre med åldern också. Det var inget ledar problem tyckte han så det var skönt att höra för matte. Lite komando styrd tyckte dock han att jag var. Men matte har tränat in det så. Får se hur vi gör med den biten...

Vad får jag nu ut av detta? Hm, en roligare matte med riktig fart i o en massa roliga leksake ro gott godis har hon lovat mig! Yes!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0