Flera spår stunder

Nu får det bli  en liten samanfattning av tiden som gått. Matte har så mycket att göra så hon hinner inte skriva så mycket. Men i bland så...

Veckan började med ett spår på måndagen! Matte åkte till en "ny skog" hade 4st pinnar med sig o gick ett spår på ca 400-500 meter i mycket bökig terräng, upp o ned över stockar i skogen osv. Inga raka linjer här inte.
Jag har bara letat efter max 3 st pinnar o spårat max 300 meter så detta skulle bli en utmaning tänkte matte.
Spåret låg en timme innan jag fick ge mig i kast. Som ni säkert vet så är jag sååå ivrig på att få börja spåra att matte har svårt att ¨få på mig selen eftersom jag vill BÖRJA spåra.
Första pinne gjorde jag en stående markering med ögonkontakt. Fick god korv o körde direkt igen. Pinne nr 2 tog jag upp med munnen! matte överlycklig. Pinne nr 3 kom jag med till matte meddans hon höll på att ta upp min belöning! Matte vart ännu lyckligare. Efter denna pinne gick jag några snesteg men var tillbaka i spåret direkt, o spårade upp sista pinnen lätt. Men, då var det slut. Fick inte spåra mer... Tråkigt. Full av energi sattes jag in i bilen igen. Suck! Matte var jätte glad över att jag hittade alla pinnar o markerade dem så fint. O dessutom att spåret var det längsta vi gått o fler pinnar än vanligt.

På onsdagen var det dags igen för ett spår pass. En helt ny plats o 5 pinnar. matte hade aldrig gått på denna plats innan vilket märktes. Det var stenrös o bökig terräng vilket gjorde att detta spår vart ännu längre o ännu krokigare med alla slags vinklar o vrår du kan tänka dig. Spåret var ca 600-700meter om inte längre.
Efter att ha hittat pinne nr 3 o fått min belöning för den så kom jag in på ett annat spår. Ett rådjursspår. Det syndes direkt sa matte. Jag vart som besatt. Kröp efter marken i en j-la fart. Matte såg spåren i marken o förstod att jag tagit upp ett annat spår. Hon vinkade in mig efter lite "bök" o styrde in mig på det "riktiga" spåret. matte trodde att det var kört för hon kände inte igen sig alls. Men efter lite is i magen på matte så hittade jag pinne nr 4. Oj bad hon blev glad. Hon visste inte ens vart vi va riktigt. Tur att hon har mig...
dags för sista pinnen. Jag drog i ilfart genom spåret, mattes hår fastnade i några grenar... Meddans hon stod där o larvade sig hittade jag den sista pinnen o kom springande med den till henne som precis hade kommit loss. Efter belöning o bus som avslutning gick vi tillbaka till bilen för att sedan gå en sväng på traktorvägarna. jag vart ju inge trött denna gång heller. matte vart bara av med lite hår....

Matte funderar nu på att vi ska testa viltspår någon gång. Men vill att vi ska tävla i brukset först så att jag inte blandar ihopp spåren. Vore ju förargligt om jag skulle spåra vilt istället för personspår på en tävling.

I vår/sommar har matte tänkt ställa upp med mig i en appelltävling! Hjälp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0